Shoutbox 0 nowych PW 


10 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Ford Sierra 16V 4x4, projekt obecnie prowadzony przez Gumarally
berkut
post Fri, 25 Apr 2008 - 19:40
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Thu, 11 November 2004
Skąd: warszawa





I czesc projektu

Opis podobnie jak wczesniej bedzie dosc chaotyczny i bedzie bardziej przypominal wpis do bloga / chat z ogromna iloscia duzych zdjec. Lista faktow, marzen i zyczen:

MODEL: Ford Sierra DOHC 4x4 '90

Silnik:

2 litry 16V DOHC z Escorta RS 2000, 150bhp po pelnym remoncie (nowe tloki, pierscienie, panewki)

Układ dolotowy:

2 komorowy kolektor dolotowy, ITB 4x 45mm

Układ wydechowy:

2x 60mm

Układ wtryskowy i elektronika:

Stand alone MS + custom wiazka, 8 wtryskow, EGR etc.

Układ chłodzenia:

Turbo ready + poprawki

Układ napędowy:

Skrzynia biegow z nowymi synchronizatorami na 1,2,3, lozyskami i kompletem uszczelniaczy.

Zawieszenie:

-KYB Ultra SR na przodzie i tyle, sprezyny Cosworth +10% twardosci, -10mm wysokosci
-Stabilizator 28mm przod, 20mm tyl
-Poliuretanowe laczniki zawieszenia na kazdym zlaczu
-W planie 225/45/16 Toyo T1R

BODY KIT:

1.6CL wild country style yeeeeh!




Formalnosci odrobione chociaz dane enigmatyczne ale wszystko jak zawsze wyjasni sie w toku zdarzen. Najpierw moze zaczne od krotkiego wstepu poco wogole powstaje ten projekt skoro jestem juz zajety tzw. potworthem.

Wszystko zaczelo sie od cieknacej uszczelki pod miska olejowa i tym ze by ja wymienic musialem rozebrac cala sierre, dokladniej mowiac przednie zawieszenie, wypiac skrzynie i inne szmergele duperele, tylko wnetrza nie ruszalem i tylnej czesci auta. Niedobrze, roboty bylo coniemiara przez glupii kawalek gumy.

Kiedy tak wszystko lezalo smutnie na ziemi zaczely krazyc po mojej glowie rozne mysli, czesc z nich zwiazana byla z skrzynia biegow ktora nie chodzi juz najlepiej, kazda zmiana biegow trwala tyle co przerwa na szluga, walek sprzeglowy po 150000km mial juz wyrazne szumy na lozyskach, cieknace simmeringi.... no biedaczka po prostu dosc miala, pora na naprawe.

Jazda tym samochodem sprawia spora frajde, nie mowie tutaj o bryle auta ale jest bardzo cichociemne i od czasu do czasu ma nawet sile sie odpychac, oczywiscie mowimy o lidze maluchow, cinqueczento, kalibr 1.6 lpg, do tego fajnie brzmi, podoba mi sie charakterystyka silnika, to ze chce sie krecic za kazdym razem do odciecia, nie sprawia zadnych problemow w codziennej ekspolatacji i nawet da sie jezdzic po miescie. Szczescie sprawilo ze kilka razy tylko za mna wial wiatr, sila grawitacji ksiezyca ciagnela do przodu i mialem z gorki dajac mi szanse na pokonanie kilku szybszych Hond, BMW itd., jednak fart skonczyl sie gdy mialem przyjemnosc spotkac sie z czyms szybszym tj. Subaru, Fiat, Ford, VW, to co laczylo te samochody to to ze mialy turbosprezarke i to ze od kazdego z nich dostalem sromotne lanie chociaz moge sobie tlumaczyc "och ach przez pierwsze 2 biegi bylo fajnie". Nie mialem bo nie ma czegos takiego jak kto lepiej pojedzie 2 biegi...

Za wszystkie wyscigi dziekuje moim przeciwnikom i pozdrawiam, licze na rewanz wink.gif

Wracajac do meritum sprawy, wspomnienie tych momentow nie dawalo mi spokoju, podobnie jak moje dotychczasowe przygody z turbo doladowaniem (ktore kojaze z brakiem trakcji, brakiem progresji mocy, klopotami z strojeniem itd) i fakt ze nie uwazam turbodoladowanych silnikow za specjalne wyzwanie w kwestii generowania mocy. Cel zostal ustalony, pseudo dume nalezy uzyc jako fugi do kafelkow, problemy techniczne sa wyzwaniem a marzenia celem. Wybor padl na uturbienie silnika.

Slyszalem duzo opinii ze silnika z RS2000 nie mozna uturbiac, szukalem troche na google i innych znanych mi miejscach i nie znalazlem nigdzie projektu ktory opisywalby tragedie jaka sie przezywa uturbiajac ten silnik, ani ciekawszego opisu, znalazlem natomiast duzo gadaczy "Silnik z RS2000 ciezko sie turbi".

Hmmm, chyba jednak trzeba bedzie ten poglad zweryfikowac bo majac ten silnik na warsztacie, przynajmniej ogladajac go widze inne rzeczy, ale o tym co z tego wyjdzie przekonam sie w praktyce, przekonam sie takze ile wychodzi takie uturbienie silnika.

Jedyne co mialem okazje zaobserwowac to nie tyle problem z przegrzewaniem sie silnika a silna oscylacja jego temperatury co jest zwiazane z tym ze obieg wody w silniku jest zupelnie nieprzystosowany do turbo i wiekszych obciazen. Nie widac tego na wskazniku, widzialem to natomiast w logach, silne cykliczne zmiany temperatury, na tyle szybkie ze wskaznik nie zanotuje ich. Trzeba bedzie to zrobic.





Tak wygladaly prace na samym poczatku, silnik po wyjeciu z auta (czy raczej wydarciu bo opieral sie jak tylko mogl). Kolektor wydechowy wraz z kompletnym wydechem trafil do Sierry 16V rallycrossowej gdzie pasowal idealnie i mam nadzieje ze bedzie spisywac sie wysmienicie. Calosc zostala rozebrana i prace ruszyly, pierwsze co wymienilem to uszczelke miski olejowej na nowa, szkoda tylko ze dla 15min czynnosci trzeba wpierw wyjmowac silnik (chociaz gdybym mial podnosnik w garazu to byloby inaczej...).




Pora zobaczyc co tam sie dzieje z sprzeglem, wkoncu dostalo solidnie w dupe niezliczona iloscia startow i innych zabaw:



Niebiessskooooo miiiii ;D Tarcza mimo katuszy zniosla wszystko dzielnie, przejazd na 1/4 mili automatem takze (spowodowany moim bledem przy starcie i przysmazeniem sprzegla), obecnie dalej da sie jezdzic ale przy bardziej intensywnym uzytku lubi posmierdziec. Zdecydowanie polecam sprzegla Pana Radzikowskiego, to znioslo naprawde wiele. W miejsce tego sprzegla trafi spiek 4 lapkowy takze od pana R.

Zakupy, bardzo wazna rzecz:



Flansza, 120zl



8 kolanek 42mm, 10zl. Wypelniacz do tiga - 30zl, argon etc, 100zl.


Teraz troche problemow. Chcialem normlanie zespawac kolektor dolotowy, niestety brutalne realia sprowadzily mnie na ziemie bo nikt nie chcial sie podjac roboty za ludzka cene (problemem bylo to ze duzo materialu trzeba bylo by napawac + ciezki dostep i kazdy mi mowil albo "nie" albo $$$ kosmiczne na moj budzet). Poraz kolejny musze drutowac czego nie lubie. Wszystko byloby inne gdybym mial TIG'a AC sad.gif

[DRUT MOD]



Tak, drutowanie pelna para. Na kikuty kanalow kolektora zostaly nalozone aluminiowe tulejki i podklejone za pomoca poxyliny by je podtrzymac oraz uszczelnic tak by mozna bylo w trakcie dalszych prac zalac wnetrze zywica. Nastepnym krokiem bylo umieszczenie wewnatrz kanalow form i zalanie calosci zywica i zostawienie na X czasu by sie zwiazala. Po usunieciu form i obrobce udalo mi sie osiagnac taki efekt:



Tulejka jest solidnie zamocowana na kikutach bylych kanalow, powierzchnie sa bardzo chropowate tak ze miala za co sie zwiazac, fragmenty za ktore calosc trzyma sa duze i calosc bedzie trzymac. By sie upelnic czy takie polaczenie ma wogole sens zrobilem eksperyment z laczeniem 2 plaskownikow ktory pokazal mi ze nie mam czym sie martwic (dopiero test mlotkowy dal efekt). Zywica jest odpornana paliwa, smary etc i juz mam z nia doswiadczenie.

Zdjecie pokazuje kanal po obrobce, niestety nie mam fotek przed obrobka ale moge powiedziec ze byla to masakra smile.gif

Do kanalu przytulona za pomoca gumki bedzie przepustniczka w taki sposob:



Otwor wtryskiwacza seryjnego posluzy do doprowadzenia powietrza z elektrozaworu obrotow jalowych i wyrownania cisnienia miedzy kanalami za pomoca dodatkowej listwy.




Spasowanie gornej i dolnej powierzchni kanalu. Widac ze czesc przepustniczki tworzy cien ale zgodnie z tym co mowi np, Guy Croft nie powinno to stanowic zadnego problemu.



Polowka kolektora nalozona na glowice testowa, widac ze kanaly sa lekko pod katem by wyprostowac kanal.



Luk jest bardzo lagodny i w swietle przeplywu dobrze widac zawory dolotowe wiec powinno byc dobrze.

Na koniec trzeba drut przyklepac stara sprawdzona polska metoda:





4 warstwy lakieru, blyszczy sie to nie moze byc zle !

Smutne jest to ze pokazujac tylko te zdjecia prawdopodobnie uslyszalbym duzo pochwal, pokazujac prawde uslysze tylko porownania do C., zle cos zrobic, takie zycie, jest szansa ze za X czasu bede mial TIG'a AC/DC to sie to poprawi.


[/DRUT MOD]

Idziemy dalej, trzeba wykonac puche kolektora dolotowego:



Malujemy rysuneczek flamasterkiem





Wycinanka z aluminium pokazujaca mniejwiecej ksztalt kolektora dolotowego. Brakuje tylko nypli, zaslepien, 2 komory dolotowej, 4 stopni pod wtryskiwacze, krucca od EGR, kruccy od wtrysku wody, gwint...... ble ble ble biggrin.gif

Wycinanie otworow odbywalo sie za pomoca moich starych znajomych tj. wiertarki z wiertlem 8, frezem na wiertarke, diaxem i mlotkiem z punkatkiem.

Pierwsze przymiarki:









Wyglada niezle, chociaz jeszcze bardzo duzo pracy przedemna, sama mysl o calosci przytlacza wiec robie wszystko krok po kroku myslac o tym co mam zrobic za chwile a nie za kilka dni.

Objetosc glownej komory kolektora dolotowego wynosi ok. 3600ccm, do tego dochodzi jeszcze 2 komora. Niestety kolektor wisi bardzo nisko, istnieje w zwiazku z tym szansa ze bede musial zmienic mocowanie alternatora tak by znalazl sie w innym miejscu, nie bede zmieniac dobrego projektu tylko z powodu durnego altka...



Narazie byloby na tyle, wiecej prac bedzie mozna zobaczyc pozniej jak je juz wykonam, obecnie na moim celowniku jest kolektor dolotowy, pozniej bede robic wydech. Zajmie mi to oczywiscie duzo czasu i update bedzie jak bedzie. Zapraszam do komentowania i dyskusji.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 25 Apr 2008 - 19:40
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Fawor
post Fri, 25 Apr 2008 - 20:21
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 13 August 2004
Skąd: Tuchola/Poznań





Albo czegoś nie zanotowałem, albo jestem już zmęczony wink.gif Robisz od nowa kolektor dolotowy z racji tego, że poprzedni z laminatu był przystosowany objętościowo do wolnossaka czy sa jeszcze jakies inne tego powody?


--------------------
Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
woytek13
post Fri, 25 Apr 2008 - 20:27
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Fri, 01 September 2006
Skąd: okolice LBN





Mistrz jesteś i tyle. To co tu pokazujesz to sie nie da słowami opisać. Respect smile.gif


--------------------

_http://wojciechkulbaka.ownlog.com/


Go to the top of the page
 
+Quote Post
berkut
post Fri, 25 Apr 2008 - 20:29
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Thu, 11 November 2004
Skąd: warszawa





Zakladam ITB to po pierwsze, poprzedni kolektor uzywal pojedynczej 70mm przepustnicy, teraz bedzie 4x 45mm. Po drugie tamten kolektor mogl tylko jako n/a chodzic poniewaz sily na niego dzialajace (byl rozkladany) by go po prostu otworzyly przy doladowaniu to po pierwsze a po drugie nie mam jak w laminat wpasowac wtryskiwaczy tak jak bede to chcial zrobic. Trzecia sprawa to to ze byl po prostu za slaby ale juz wiem jak na przyszlosc nalezy robic takie kolektory smile.gif Ostatnie i najwazniejsze to to ze chce miec rowna dystrybucje powietrza miedzy kanalami i to zapewni mi tylko kolektor innej konstrukcji przy ilosci dostepnego miejsca.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Fawor
post Fri, 25 Apr 2008 - 20:41
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 13 August 2004
Skąd: Tuchola/Poznań





Wtórując reklamie: "i to jest peeeeełna odpowiedź" wink.gif Na prawdę podziwiam, że masz tyle ochoty do dłubania.


--------------------
Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sza
post Fri, 25 Apr 2008 - 20:49
Post #6


User
Dołączył: Thu, 18 October 2007
Skąd: Wrocław





Nie no stary, mistrzostwo swiata!
Siadam nad tematem z popcornem i trzymam kciuki z uturbienie tego silnika
POWODZENIA!!!


--------------------
13.61
Go to the top of the page
 
+Quote Post
VTEC
post Fri, 25 Apr 2008 - 23:10
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Thu, 10 January 2008
Skąd: Winowrocław





Blog roku.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
adizj
post Sat, 26 Apr 2008 - 11:51
Post #8


Frequent User
Dołączył: Fri, 18 April 2008
Skąd: Władek





Może zrobimy zrzutke na kamere dla ciebie i będziesz wszystko kręcił happy.gif Potem sprzedasz to jako serial do TVN Turbo "Jak uturbiałem Sierre" - Klan się chowa biggrin.gif

Twoja dbałość o szczegóły zabija, powodzenia!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzeho
post Sat, 26 Apr 2008 - 20:17
Post #9


Super User
Dołączył: Sun, 25 September 2005





berkut mogłeś spróbować spawać to mma przecież są elektrody do alu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
LukeXE
post Sat, 26 Apr 2008 - 22:02
Post #10


Rookie
Dołączył: Sat, 05 January 2008





Powodzenia Tomku ! Wiesz, że trzymam kciuki :-) Jak skocze swojego "hondolota" to mam nadzieje na ustawke ! cool.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
berkut
post Sun, 27 Apr 2008 - 00:16
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Thu, 11 November 2004
Skąd: warszawa





Zapomnialem ze mozna spawac MMA ale tez jest jeden problem - nie mam zdolnosci do spawania MMA i trzeba zespawac z soba cienka rurke z gruba flansza chociaz nie ukrywam ze gdybym o tym pamietal to tak by sie skonczylo pewnie wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommi
post Sun, 27 Apr 2008 - 13:50
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Tue, 22 July 2003
Skąd: 100-lica





CYTAT(berkut @ Fri, 25 Apr 2008 - 18:40) *
Teraz troche problemow. Chcialem normlanie zespawac kolektor dolotowy, niestety brutalne realia sprowadzily mnie na ziemie bo nikt nie chcial sie podjac roboty za ludzka cene (problemem bylo to ze duzo materialu trzeba bylo by napawac + ciezki dostep i kazdy mi mowil albo "nie" albo $$$ kosmiczne na moj budzet). Poraz kolejny musze drutowac czego nie lubie. Wszystko byloby inne gdybym mial TIG'a AC sad.gif

[DRUT MOD]



Tak, drutowanie pelna para. Na kikuty kanalow kolektora zostaly nalozone aluminiowe tulejki i podklejone za pomoca poxyliny by je podtrzymac oraz uszczelnic tak by mozna bylo w trakcie dalszych prac zalac wnetrze zywica. Nastepnym krokiem bylo umieszczenie wewnatrz kanalow form i zalanie calosci zywica i zostawienie na X czasu by sie zwiazala. Po usunieciu form i obrobce udalo mi sie osiagnac taki efekt:



Tulejka jest solidnie zamocowana na kikutach bylych kanalow, powierzchnie sa bardzo chropowate tak ze miala za co sie zwiazac, fragmenty za ktore calosc trzyma sa duze i calosc bedzie trzymac. By sie upelnic czy takie polaczenie ma wogole sens zrobilem eksperyment z laczeniem 2 plaskownikow ktory pokazal mi ze nie mam czym sie martwic (dopiero test mlotkowy dal efekt). Zywica jest odpornana paliwa, smary etc i juz mam z nia doswiadczenie.

[/DRUT MOD]



ciach....
Pytanie.... stoje przed tym samym problemem i czy uwazasz że tak zamocowane wyjścia z kolektora nie będzie puszczało? wibracje nie małe, ciężar też jakiś tam jednak spoczywa na tulejkach, temperatura nie mała, a jak ma ładować turbina to trochę będzie ciśnienia które może rozsadzać zywice?
Jak być miał wybierać jeszcze raz, testować mma albo kleić zywicą to co być wybrał?


--------------------
ForzaItalia
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Sun, 27 Apr 2008 - 14:21
Post #13


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





CYTAT(Tommi @ Sun, 27 Apr 2008 - 13:50) *
Jak być miał wybierać jeszcze raz, testować mma albo kleić zywicą to co być wybrał?
CYTAT(berkut @ Sun, 27 Apr 2008 - 00:16) *
Zapomnialem ze mozna spawac MMA ale tez jest jeden problem - nie mam zdolnosci do spawania MMA i trzeba zespawac z soba cienka rurke z gruba flansza chociaz nie ukrywam ze gdybym o tym pamietal to tak by sie skonczylo pewnie wink.gif


berkut, z ogromna przyjemnoscia oglada sie wszystkie twoje (po)twory smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Gonzo_BB
post Sun, 27 Apr 2008 - 18:24
Post #14


User
Dołączył: Sun, 05 March 2006
Skąd: Bielsko Biała





Pospawanie tych rurek do kolektora naprawde tak drogo wychodzi?


Tommi przeciez spawasz alu migiem, czemu swojego kolektora niechcesz?


--------------------
Rafał.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
PUMA RST
post Sun, 27 Apr 2008 - 20:31
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Thu, 03 March 2005
Skąd: O.B.R. Niestachów





Berkut powodzenia, czekam z niecierpliwościa na skończenie twojej pracy. każdy projekt który realizujesz jest coraz lepszy i coraz fajniejszy - gratuluje

BTW: na tym kolektorze który miałeś w n/a ta przepustnica 70mm co to i z czego. czy chodizło to na Fordowskim TPS?? i czy pasuje p&p na ori flansze z RS2k. bo jak tak to całkiem mozłiwe ze pasuje do kolektora z CVH EFI a w tedy byłbym zainteresowany tym jak ci juz nie potrzebne. Odpowiedź moze byc na GG lub PW zeby nei robić OT.


--------------------
Nissan Almera GTi
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wizard
post Sun, 27 Apr 2008 - 21:04
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Tue, 27 March 2007
Skąd: Gliwice/Rybnik





Kopara opada. Gratulacje za podejmowanie kolejnych wyzwań. Mc gyver się chowa


--------------------
200KM/290Nm/1088kg
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Łukasz
post Sun, 27 Apr 2008 - 21:25
Post #17


Super User
Dołączył: Sat, 08 March 2003
Skąd: Kraków





CYTAT(PUMA RST @ Sun, 27 Apr 2008 - 19:31) *
BTW: na tym kolektorze który miałeś w n/a ta przepustnica 70mm co to i z czego.


Z Lexa ls400 lub sc400, silnik 1UZ-FE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommi
post Sun, 27 Apr 2008 - 22:55
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Tue, 22 July 2003
Skąd: 100-lica





CYTAT(Gonzo_BB @ Sun, 27 Apr 2008 - 17:24) *
Pospawanie tych rurek do kolektora naprawde tak drogo wychodzi?


Tommi przeciez spawasz alu migiem, czemu swojego kolektora niechcesz?



już nie spawam.


--------------------
ForzaItalia
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Mon, 28 Apr 2008 - 09:22
Post #19


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





CYTAT(adizj @ Sat, 26 Apr 2008 - 10:51) *
Może zrobimy zrzutke na kamere dla ciebie i będziesz wszystko kręcił happy.gif Potem sprzedasz to jako serial do TVN Turbo "Jak uturbiałem Sierre" - Klan się chowa biggrin.gif

Twoja dbałość o szczegóły zabija, powodzenia!

Zamiast robic zrzute na jakas durna kamere to zrobcie zrzute na cos co naprawde mu sie przyda, czyli TIG'a AC. wink.gif Prawdopodobnie wystarczyla by taka tania chinszczyzna za 3k. biggrin.gif
Wtedy to berkut sie pewnie rozplacze ze szczescia jak male dziecko ktore dostaje prezent pod choinke a ludzie wyleca z pracy za ciagle przegladanie forum z projektami berkuta. biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Adamxxl
post Mon, 28 Apr 2008 - 13:08
Post #20


Frequent User
Dołączył: Fri, 12 March 2004
Skąd: dolny śląsk





jak robiłem kolektory dolotowe z alu, to jak miałem wszystko gotowe (a ciężko jest zanieść praktycznie gotowy kolektor z oznaczeniami jak poskładać i opisem w jakiej kolejności) to w firmie zajmującej się budową konstrukcji estrad itp. (więc alu spawane jest tam na codzień) mieściłem się w 150zł


--------------------
CTM
Go to the top of the page
 
+Quote Post

10 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 20 April 2024 - 16:42