Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Mitsubishi Eclipse GS 1gen FreqMAF to MAP conversion
cyberluk
post Sat, 22 Sep 2007 - 20:25
Post #1


User
Dołączył: Fri, 08 July 2005





Hej,
Projekt trochę inny niż wszystkie tu opisywane, ale chyba warty kilku słów. Nie wiem, czy wcześniej ktoś robił już coś podobnego

Na wstępie trochę historii. 2 lata temu, na przełomie listopada i grudnia kupiłem wyśnione autko - Mitsu Eclipse'a 1g. Niestety nie udało się dorwać wersji GST/GSX no i fundusze były ograniczone... Autko było kupione od gościa, który wyglądał na pedanta. Ładnie zadbane, utrzymane itp itd. Niestety zapomniał dodać, że w autku był założony gaz. Po pierwszym strzale w kolektor poleciała przepływka. Dla przypomnienia - Mitsu ma przepływkę częstotliwościową Karman-Vortex. Chłopaki szybciutko zdemontowali gaz i wystawili auto do sprzedania. Pamiętam, że auto trochę szarpało do 2500 obr/min i podobno to była wina świec. Jego osiągi były dla mnie szokujące, po przesiadce z golfa MKII 1.3 , więc specjalnie się tym nie przejmowałem. Zrobiłem wszystko co trzeba było po zakupie auta, przyszło lato i... Masakra. Zero mocy, szarpanie, kopanie, prychanie. Przy którejś wizycie w VTG na wymianie oleju, GS rzucił okiem i stwierdził - przepłwyka. Cóż przepływka nic strasznego - kupiłem kolejną. Jak się okazało później - też po strzale gazu 3 razy już mi się nie chciało naciąć na uszkodzony sprzęt, więc założyłem topic: viewtopic.php?t=45850&highlight=

No i po 2 miesiącach wracam, żeby pochwalić się rezultatami
Autko jeździ na komplecie Ecumaster + MAP do 115kpa. Przepływka służy jako przycisk do papieru na moim biurku Zrobiłem już w takiej konfiguracji około 2000km. Pomijając ciągłe zabawy z dostrajaniem mapy, autko spisuje się cacy Nie będę tutaj opisywał, gdzie który kabelek był podłączony, bo każdy ECU jest inny. Właścicieli GSów zapraszam na priv.

A teraz po kolei. Na drugiej popsutej przepływce, auto w VTG uzyskało 132,6KM@7002RPM oraz 153.5NM@5493rpm. Wykres mi wcięło, bo to było dawno Jakby Sebo dorwał go gdzieś jeszcze, to plis podeślij albo wklej tutaj. Po podłączeniu DET'a do samochodu w trybie "na doczepkę" zbierałem logi i bawiłem się wbudowanym dynometrem.

Tak wyglądała pierwsza instalacja (większa rozdzielczość http://87.204.28.15/konwersja/):

Pacjent wydłubany:


Zasilanie:




Mamy "prund":
[img]http://87.204.28.15/konwersja/4_zasilanie_mini.jpg[/img]

Zasilanie i przymiarka obrotów:
[img]http://87.204.28.15/konwersja/5_detpodpiety_mini.jpg[/img]

Obroty i sygnał z MAF'a na swoim miejscu:
[img]http://87.204.28.15/konwersja/6_obroty_maf_mini.jpg[/img]

Zasilanie do MAP'a przeciągnięte przez ściankę grodziową...
[img]http://87.204.28.15/konwersja/7_zasilanie_do_mapa_mini.jpg[/img]

... oraz pod deską:
[img]http://87.204.28.15/konwersja/8_zasilanie_do_mapa_mini.jpg[/img]

MAP też już podłączony:
[img]http://87.204.28.15/konwersja/9_komplet_mini.jpg[/img]

Ze względu na brak miejsca, hamowałem autko na... 2 biegu [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img] Wiem, że wyniki mogę odbiegać od rzeczywistości, ale chodzi mi tutaj o porównywanie ich w tych samych warunkach i na tej podstawie wyciąganie wniosków. Pierwszy pomiar na DET wypluł 134 KM@6900 obrotów i 177Nm@5064rpm. Niutki pewnie się różnią, ze względu na inny bieg na którym autko było hamowane.
Po zebraniu logów, odesłałem komplet do Jadźwina i czekałem na wygenerowaną wstępną mapę i poprawki do firmware-u i klienta. Zabawki wróciły, zaczęło się ciecie kabli [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img] Przepływka została na seryjnym miejscu, tak, aby szybko dało się wrócić do stanu poprzedniego i ewentualnie kupić kolejną...

Po podłączeniu wszystkiego, kluczyk do stacyjki i... zagadało [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img] Zalewało się okropnie, ale odpaliło. Ręcznie skorygowałem mapkę tak na oko i czekałem na okazję wyjazdu do kolegi na szerokopasmówkę. W międzyczasie okazało się, że muszę pilnie śmignąć tu i tam, więc bez specjalnego deptania zrobiłem trochę kilometrów. W końcu nastał ten dzień [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img] Zaczęliśmy się bawić w poprawki mapy korzystając z rury w wydechu. Wyniki tej zabawy poniżej:

Pierwsze testy:
http://87.204.28.15/dyno/afr_bogato.jpg

I dwa kolejne:
http://87.204.28.15/dyno/afr_lepiej.jpg
http://87.204.28.15/dyno/afr_jeszcze_lepiej.jpg

Dwa tygodnie później byłem u niego znowu. Na poprawki [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img] Tym razem wykręciliśmy seryjną sondę i w jej miejsce powędrowała szerokopasmówka. Z braku wiedzy podłączyliśmy wyjście emulowane z LC-1 do ECU. Co to się działo [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img] Nic nie dało się zrobić z mapą. Skończyła mi się bateria w laptopie i pojechałem wkurzony do domu.
To co wyprodukowałem, wyglądało o tak:
http://87.204.28.15/dyno/8_wrzesnia_200 ... asmowa.jpg

W zeszłą sobotę wypadł mi większy wyjazd. Na skuterze się nie dało, więc musiałem poprawić autko. Wziąłem laptopa, zalałem paliwa i pojechałem na kawałek prostej. Na zasadzie poprawek wprowadzanych z wykresu z dyno udało mi się zrobić coś całkiem przyzwoitego z mapą. Zrobiłem na niej 400km, w tamtą stronę cisnąc ostro (pozdrowienia dla Panów z Passata 1.8T i Audi A6 TDI), a w drodze powrotnej jadąc przepisowo na tempomacie.

http://87.204.28.15/dyno/13092007.jpg

W ostatni czwartek, wiedząc, że autko się spisuje, zasiadłem do przerabiania przepłwyki [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img] Wywaliłem wszystko, zostawiając czujnik temperatury i baro sensor. Z loga widać, że powyżej 4600 obr/min, autko jest duszone przez zbyt mała średnicę dolotu:

[img]http://87.204.28.15/przeplywka/podcisnienie.jpg[/img]

No to tniemy [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img]
Tak wygląda po przeróbkach:
http://87.204.28.15/przeplywka/przeplywka_1.jpg

A tak wygląda przepłwyka wymontowana:
http://87.204.28.15/przeplywka/przeplywka_3.jpg

I jeszcze porównanie: na czerwono dziury, przez które powietrze jest zassysane, na niebiesko średnica rury z poprzedniego zdjęcia:
http://87.204.28.15/przeplywka/przeplywka_4.jpg


Następnego dnia, nie wiedząc co będzie, wyjechałem na strojenie. Pierwsze próby nie przyniosły nic specjalnego, pomijając wykres z całkiem ładnym przebiegiem momentu:
http://87.204.28.15/przeplywka/dyno5_3.jpg

Na sam koniec udało mi się zestroić to tak:
http://87.204.28.15/przeplywka/dyno5.jpg

Była też jeszcze jedna próba, na której wyszło 173HP@6362RPM oraz 224Nm@5086RPM. Wykres wyszedł dziwnie koślawy, pewnie za sprawą zerwanych poduszek pod silnikiem, ślizgającego się sprzęgła i kilku innych drobnostek, które muszę pilnie w tym samochodzie zrobić. Jak to wszystko ogarnę, zostanie podłączenie zapłonu i wizyta w VTG na hamowni, żeby porównać dane z DET'a do tych z rolek.

OK, wiem, że metoda "na stoper" jest przez Was obśmiewana, ale nie mam nic innego pod ręką [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img] Do tej pory auto z postoju do odcinki na 2 biegu rozpędzało się w jakieś 11 - 12 sekund - zależy jak mi się wystartowało. Na chwilę obecną mam 5 raz powtórzony czas 8.6-8.8sec [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img] Jest to dla mnie jakiś wyznacznik poprawy [img]{SMILIES_PATH}/icon_razz.gif[/img] Autko jeździ naprawdę przyjemnie. Bardzo ładnie się zbiera, szybko reaguje na gaz. Jestem mega zadowolony.

Z dodatkowych rzeczy w aucie zrobione jest:
- końcowy tłumik przelot 2.5 cala by El-Tec, po tym jak "wiadro made by Roman" z końcówkami Remus'a się rozpadło [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img]
- wycięte wnętrzności katalizatora, po tym jak się stopił [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img]
- zawory pierwszy nad wymiar po wypalonej uszczelce pomiędzy 2 a 3 garem

Ostatni test kompresji pokazał: 13.5 13 14 13.5

W planach mam wspomniany już zapłon, zrobienie dolotu w ElTecu, wywalenie wałków balansowych, założenie regulowanych kółek i popatrzymy co wyjdzie [img]{SMILIES_PATH}/icon_smile.gif[/img]

Aha - na początek sprzęgło ;P

Chciałbym tutaj serdecznie podziękować:
- mojej żonie - za wyrozumiałość i wytrwałość [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img]
- Colinowi i Jadźwinowi za niesamowite zaangażowanie, potężną dawkę wiedzy i wszystko co dla mnie zrobili, łącznie ze słuchaniem mojego marudzenia [img]{SMILIES_PATH}/icon_wink.gif[/img] Chłopaki - odezwijcie się proszę, należą się Wam pochwały.
- Samaelowi aka Samcrk za sondę i czas poświęcony przy strojeniu

PS: i z tego wszystkiego zapomniałem pokazać mapki: [img]http://87.204.28.15/przeplywka/mapka.jpg[/img]


--------------------
Łukasz (cyberluk) Walkowski
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 22 Sep 2007 - 20:25
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
ade
post Sat, 22 Sep 2007 - 20:48
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Wed, 12 November 2003
Skąd: Krakow





jakby kogos to interesowalo to w oplowskim c20ne, konwersja takze dziala bez zadnego problemu:]


--------------------
http://www.racingforum.pl/zmiana-w-regulaminie-dotyczAeca-sygnaturek-na-forum-t101875.html
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DeviLL
post Sat, 22 Sep 2007 - 21:34
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Sun, 22 May 2005
Skąd: Krakow





Profi opisany projekt , moc na kolach niezla (na silniku pewnie paredziesiat wiecej)


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bajcik
post Sun, 23 Sep 2007 - 02:46
Post #4


Super User
Dołączył: Sun, 12 February 2006
Skąd: centrum PL





CYTAT("cyberluk":exvx1mth)
Tym razem wykręciliśmy seryjną sondę i w jej miejsce powędrowała szerokopasmówka. Z braku wiedzy podłączyliśmy wyjście emulowane z LC-1 do ECU. Co to się działo Nic nie dało się zrobić z mapą


o co chodzi? nie działa ta emulacja?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cyberluk
post Sun, 23 Sep 2007 - 17:11
Post #5


User
Dołączył: Fri, 08 July 2005





CYTAT("bajcik":w6i9112j)
CYTAT("cyberluk":w6i9112j)
Tym razem wykręciliśmy seryjną sondę i w jej miejsce powędrowała szerokopasmówka. Z braku wiedzy podłączyliśmy wyjście emulowane z LC-1 do ECU. Co to się działo Nic nie dało się zrobić z mapą


o co chodzi? nie działa ta emulacja?


Emulacja działa, w sensie komputer nie wywala błędu, że sonda jest padnięta. Chodzi natomiast o to, że napięcia są rozciągnięte na bardzo szerokie wartości AFR. Właściwie na emulacji, AFR jeździł sobie od 13.2 do 16.5, a jego całkowita zmiana trwała jakieś 3 sekundy. Przekładało się to na bardzo ciekawą pracę silnika. Obroty sobie ładnie same latały Szkoda, że nie zapisałem loga z sondy z emulacją, bo tam ładnie to było widać...
Całkiem możliwe, że przepisanie w kontrolerze mapowania AFR na napięcia by coś zmieniło, ale miałem za mało czasu, żeby przy tym grzebać.


--------------------
Łukasz (cyberluk) Walkowski
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Samcrk
post Thu, 27 Sep 2007 - 14:09
Post #6


Forum Homee
Dołączył: Sat, 09 September 2006
Skąd: ARS Serwis 4x4





Dodam że tym "kolegą" jestem ja Przy pierwszej próbie udało się ustawić mapę na pełnym otwarciu przepustnicy do odcinki i ogólnie na szybko udało się poustawiać wszystko by jakoś działało.... za drugim razem mieliśmy stroić ale kurna zjechało mi się tyle luda że cyber musiał sobie sam radzić. w sumie wolne obroty zostały bo szerokopasmówka ma trochę wolną reakcję i napięcie na emulacji chodzi od 0,00 do 1,00 także duży zakres....

Powalczymy trochę jeszcze pewnie i będzie fajny N/A
Do zobaczenia na torze.


--------------------
...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zaxdamian
post Fri, 26 Oct 2007 - 16:22
Post #7


Rookie
Dołączył: Fri, 26 October 2007





Ile Cię to wszystko kosztowało?i gdzie kupiłeś?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cyberluk
post Fri, 26 Oct 2007 - 17:27
Post #8


User
Dołączył: Fri, 08 July 2005





Świnka kupiona od użytkownika Colin - zapytaj się go o cenę i dostępność. MAP 115kPa - 115zł, trochę kabli, koszulek termokurczliwych i jedna sobota w garażu


--------------------
Łukasz (cyberluk) Walkowski
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 29 March 2024 - 13:27